Kan man skabe et Silicon outside the Valley?

Hvis du har besøgt Palo Alto eller andre dele af Silicon Valley, kender du måske de tanker, der går igennem hovedet på en: ”Dette dynamiske, entreprenante miljø er fantastisk – hvordan kan man skabe det andre steder i verden?”

Ikke nogen nem opgave, men New York har mange af de ingredienser, der skal til – og det, der mangler, tilføjer man, f. eks. et teknisk universitet i verdensklasse. I dag er New York ved at udvikle sig til en af verdens førende regioner for tech startups og softwareudvikling – blandt andet takket været en målrettet, langsigtet indsats fra New Yorks bystyre under ledelse af Borgmester Michael Bloomberg. Udviklingen vil skabe nye muligheder, også for danske teknologivirksomheder, for at finde investorer, mulige partnere og kunder. New York er nr. 4 i en benchmark af verdens mest innovative byer og er et globalt centrum for teknologi, iværksætteri og kapital.

I midten af 2000’erne var tech sektoren i New York ganske lille, og man oplevede store barrierer for vækst. Erhvervshuslejen var dyr, det manglede risikovillig kapital og kompetent arbejdskraft, herunder IT-udviklere. Bystyret i New York gik 2009 i gang med at løse disse problemer, bl.a. med støtte til inkubatorer for at iværksættere skulle kunne finde billig husleje. Antallet af acceleratorer i byen er gået fra 0 til 12 mellem 2008-2012 – nogle eksempler er Techstars, General Assembly, Betaworks og Dreamit, ligesom bystyret yder assistance til at finde investorer og rekruttere medarbejdere. Samtidig medførte finanskrisen i 2008-2009 store nedskæringer på Wall Street, hvilket pludseligt stillede nyt talent til rådighed, bl.a. dygtige IT-udviklere.

I 2011 ansatte New Yorks bystyre en Chief Digital Officer, Rachel Haot, som udvikler byens digitale strategi, og i 2012 udkom New Yorks officielle ”Digital Roadmap” med målet at gøre New York til verdens fremmeste digitale by. Omkring 75% af de mål, der blev sat i 2011, var opnået allerede i 2012.

I februar i år lancerede Bloomberg kampagnen ”We are made in NY” for at booste New Yorks startup miljø, inkl. et website med oversigt over byens ressourcer til entreprenører og et interaktivt ”Made in NY” kort over digitale virksomheder, der også inkluderer ”find et job” funktion og vejledning til byens tech uddannelser. På uddannelsessiden arbejder byen i øjeblikket på et nyt tech universitet til USD 400 mio. under Cornell University, og Bloomberg annoncerede for nyligt nye tech skoler på New York University og Columbia University.

Andre eksempler på, hvad New York har gjort, er ekspansion af bredbåndsnettet, både til kontorer og til private husstande. I 2014 vil højhastighedsbredbånd være tilgængeligt for alle byens private boliger. Desuden har bystyret stiftet forskellige uddannelsesinitiativer for softwareingeniører og systemet NYC Open Data, hvor man har gjort byens data mere offentlige tilgængelige for IT-udviklere og borgere. Allerede nu er 900 ”data sets” tilgængelige, og målet er, at al offentlig data skal være tilgængelig i 2018. Man laver også såkaldte Hackathons for at forbedre byens officielle hjemmeside NYC.gov samt initiativer som Internet Week. Ud over bystyret, spiller institutioner som NYC Investment Fund og New York City Development Corporation en vigtig rolle – sidstnævnte har flere internationale programmer, bl.a. NYC Venture Fellows og et ”World in NYC” program.

Antallet af ansatte ved tech virksomheder i New York er vokset med 80% fra 2007 til 2011, og ifølge New York City’s Economic Development Corporation arbejder flere end 90.000 mennesker nu i techsektoren i New York. Udviklingen fortsætter, kan man se på We Are Made in NY’s job funktion: De over 900 lokale virksomheder i tech sektoren søger pt. efter mere end 3.000 nye medarbejdere.

Byen vrimler med spændende startups – nogle eksempler er Foursquare, hvor man kan checke ind på fx restauranter på mobilen; Fab.com, en online design-butik, der omsætter 150 millioner USD på et år; Warby Parker, der sælger briller på nettet samt Kickstarter, hvor man kan søge om penge til sit projekt, uanset om det er kunst, musik eller teknologi. I 2012 blev der i New York købt tech virksomheder for $8,3 mia., det næsthøjeste beløb i USA, og New York-startuppen Tumblr (website, hvor man kan oprette en miniblog) er lige blevet købt af Yahoo for over 1 mia. USD. Giganter som Google og Facebook har også åbnet store kontorer i byen og dermed været med til at tiltrække talent. Google har fx 3000 ansatte på Manhattan, hvor de fleste er ingeniører.

Det har haft betydning for udviklingen af tech centeret i New York, at byen er USA’s kommercielle centrum og globalt centrum for finans samt kreative industrier som massemedie, reklame, mode, design og arkitektur. Derfor har New York i modsætning til fx Silicon Valley mange af de centrale kunder tæt på.

Der findes stadig udfordringer. Fx er der dårlig mobildækning i subway’en, og det er stadig vanskeligt og dyrt for virksomheder at finde dygtige IT-udviklere; lønningerne ligger ofte over 100.000 USD per år. Disse ting er derfor blevet en del af borgmestervalgkampen. Der bliver nok også nogle gange anvendt en bred definition, når man måler antallet af ansatte i sektoren. Flere af de New York tech virksomheder, jeg har talt med, har ikke ambition om at vokse kraftigt i antal ansatte. Men vækst er der, og det ser ud til at New York har fundet en formel, der virker. Et nyt Silicon er etableret udenfor the Valley. Lige nu kaldes det Silicon Alley. Men også navnet skal nok blive videreudviklet med tiden.